fredag 20 februari 2009

På äventyr!

Livet är ett äventyr, om inte annat borde det vara det. Därför har jag bestämt mig för att se det så också. Man vet aldrig hur länge man får behålla det, så man borde ta mer vara på sin utmätta tid.
Ibland förfaller jag i rutiner, som jobba, gnälla, äta, gnälla, sova. Så kan man inte ha det. Jag har aldrig brytt mig mycket om pengar, men en sak är säker: Det är bra mycket enklare att fixa en löneförhöjning eller ett statusjobb än att köpa sig det minimum av egentid man behöver för att fungera bra som människa. Det är faktiskt bra mycket svårare att finna balans än något annat, eftersom arbetsmarknaden inte är skapad för människor som är ärliga.

6 kommentarer:

Johanna Wistrand sa...

Jag håller med dig, kloka ord!
Tid för eget och balans, det är den svåra konsten.

On mission sa...

Javisst är det! Har du några goda råd? Alla tankar mottages tacksamt!

Johanna Wistrand sa...

Jg har inga bra råd...Men själv har jag bestämt ig föra tt satsa på sådant i mitt företag som ger mig lust och glädje, inte sådant som känns gnetigt. Dels för att jag tror jag jobbar bättre då, får fler kunder, och dels för att jag får energi över till eget skapannde. Jag har t ex bestämt mig för över ett år sedan att jobba mer med facktexter än skönlitterära texter, för att ha det skönlitteröra till mitt eget skrivande - och att coacha individuellt istället förr att hålla en massa skrivarkurser.
Och när det gäller "breödjobb", alltså länearbte medA-skattesedel så vill jag satsa på jobb dör jag rör på mig (poersonlig assistent, hemtjänst etc) och alltså inte som bibliotekarie eller lärare. VIll kunna vila skallen som jag använder när jag skriver eget samt jobbar med företaget. på så vis hoppas jag uppnå balans. Och sedan - givetvis - se till att ha så låga omkostnader som går: ingen bil, åka spårvagn, fast ännu hellre cykla om knäna hade tillåtit det, köpa billig mat, vara nål med utgifter helt enkelt. Så att man får mer tid över till sitt skapande. En ständig dröm jag har. Kämpar för att få till det på det här viset...

Johanna Wistrand sa...

Ber om ursäkt för alla skrivfel idag! Har förlagt läsglasögonen plus att tangentbordet och mina fingrar är inte kompisar!

On mission sa...

Det låter som en bra plan. Jag tror också på låga utgifter. Har aldrig funderat på det där med jobb där man kan vila hjärnan, men det låter vettigt. Man behöver nog ett lagom krävande deltidsjobb, tillräckligt för de allra mest nödvändiga utgifterna, som hyra och el, men också kortvariga nog att ge tid åt det man verkligen vill göra. Heltidsjobb och heltidsskrivande funkar inte bra för mig.

Johanna Wistrand sa...

Heltidsjobb och heltidsskrivande - undrar vem det funkar för? Författaren PC Jersild t ex, har jag läst, skrev på helgerna när han jobbade heltid som läkare på vardagarna.