onsdag 13 maj 2009

Att ta lyckan på allvar

Det är viktigt att ta sitt eget välmående på allvar. Att inse att det spelar roll att man mår bra. Det är faktiskt jättelätt att flyta in i ett prestationshjul där man bara är ett prov, en arbetsprestation, en tenta från att få vila, träffa vänner eller bara må bra. Där man till och med ska göra slut en annan dag, för det är så mycket att fixa, att bocka av, att prestera att man inte hinner ta tag ens i allvarliga problem. Det är ju inte riktigt klokt!
Hur många har "inte hunnit" boka in en tandläkartid på åratal, eller kolla ett växande födelsemärke? Vi svenskar har en bra arbetsmoral, men vår livsmoral suger röv. Och det är ett bildligt uttryck, för vem har tid eller lust till någon form av intimkontakt? När det är så mycket att göra, som är viktigt för våra arbetsgivare.

2 kommentarer:

skimmer sa...

mycket klokt sagt, denna vecka fick jag till ett beslut under tiden jag satt på en föreläsning och våld i nära relaioner, då öppnandes en liten strimma egen tid och beslut togs.
och det är juinte som om jag har fullt upp helatiden...
Lena

On mission sa...

Ja, jag har spenderat så mycket tid med att tänka "efter det så" "bara jag hunit fixa det så", men det är ju alltid något.