fredag 30 januari 2009

Samlar råmaterial

Min skrivprocess har ställts inför nya förutsättningar, därför försöker jag jobba annorlunda. Redan tidigare har jag märkt att de dussintal historier jag fristående börjat skriva på visar sig vara en och samma historia i slutänden. Det var förvånande för mig, eftersom jag aldrig tidigare skrivit en roman. Eller försökt skriva någon riktig roman. Detta är antagligen välkänt för riktiga författare antar jag. Jag har massor av novell-liknande utkast som går åt samma håll.
Hur som helst. På måndag startar Bok-SM på Kapitel 1:s sida och eftersom jag varit med från starten på Kapitel 1 vill jag också vara med från starten på Bok-SM. Då måste man ha 200 000 tecken i sin bok, men boken behöver inte vara färdig. Så jag börjar samla in material som omsider ändå skulle hamnat i boken, men som jag aldrig skulle lagt upp förrän jag var färdig med det hela. Nu måste jag tänka annorlunda och jag letar just nu upp råmaterial kring berättelsen. Det ska ju till en massa ren deckarintrig också, som jag tänkt ut men inte skrivit ner. Ja jösses.
Men i går mötte jag två fantastiskt inspirerande människor som fick mig att ta nya tag. Det första var en spännande person jag intervjuade som fick mig att vilja våga. Det andra en kille på bussen som började prata. Människor är fantastiska. Man ska inte kväva sig själv och den människa man vill vara.

Inga kommentarer: