tisdag 10 mars 2009

Väntar med synopsis

Den dag jag skrivit en bok som blir antagen och utgiven ska jag fundera på att ha ett detaljerat synopsis till nästa bok. Jag har naturligtvis alltid haft en viss handlingsutveckling för deckaren jag skriver på nu, men det hade varit en stor miss av mig att börja jobba med ett detaljerat synopsis, med kapitelindelning och hela grejen. Detta helt enkelt därför att jag inte visste hur man gjorde när man skrev en bok.

Jag påstår inte att jag är någon expert nu, men jag har lärt mig väldigt mycket de senaste månaderna. Jag har alltid läst mycket och även recenserat böcker i flera år. Men det är en helt annan sak att skriva en roman än att läsa en. Och det är helt annorlunda att skriva en roman än en novell. Faktiskt. Att då i sin okunskap göra ett dåligt synopsis som man sedan följer hade varit ödesdigert. För mig, men var och en blir salig på sitt sätt.

Jag tror uppriktigt att: Man blir aldrig riktigt bra om man inte inser sina begränsningar. För om man gör det kan man komma över dem. Tror man att man är perfekt står man och stampar.

Inga kommentarer: