tisdag 18 november 2008

Kapitel 1 igen

Kapitel 1 är den intressantaste skrivarsidan just nu. Innan jag gick med hade jag betänkligheter inför att kanske göra mitt manus ointressant eller kopierat eftersom det legat ute. Jag tror inte det är någon större risk i någondera av fallen. Folk är för förtjusta i sina egna idéer och sitt eget sätt att skriva för att snegla mot mig. Och det är för många blivande författare på Kapitel 1 och för få som vill läsa andra för att förlagen skulle kallna av den anledningen. Tror jag i alla fall.

En sak jag märkt på Kapitel 1 är att aspirerande författare främst ser på språket. Det ska vara vackert. I och för sig är detta ingen nyhet. Folk som inte blivit publicerade har en tendens att racka ner på Camilla Läckberg och Liza Marklund för att de inte skriver tillräckligt bra. Det är konstigt. Vem sa att språket är viktigast i en kriminalroman? Om än aldrig så vackert måste det ju finnas en bra intrig. Det är det viktigaste i en deckare enligt min mening.

Inga kommentarer: