tisdag 21 april 2009

Val eller inte val

Jag kan tänka mig att bli hemmafru, för min man och jag har försörjt varandra i omgångar. Men den här gången har jag den stabilare inkomsten. Jag skulle inte kunna tänka mig socialbidrag och jag skulle gärna undvika arbetslöshet om det var möjligt. Men hur mycket val har man i livet? Jag vet ju vad jag vill göra, men det ger inga pengar just nu. Jag kan inte sluta tro att det kommer att lossna. Jag kan se det lossna i mitt inre. Fast den visionen betalar inte hyran den här månaden. Mitt psyke skriker NEJ, NEJ, NEJ. Jag vill ägna allt mitt fokus på min bok. Det blir allt svårare att koncentrera sig på att andra saker. Jag är rutinerad nog att vara riktigt bra på det jag gör, men förr eller senare kommer min hjärna att sittstrejka.

2 kommentarer:

Johanna Wistrand sa...

Jag förstår ditt läge precis!

On mission sa...

Tack! Det är bara ett sådant moment 22. Jag kan inte lämna jobbet därför att jag inte tjänar några pengar på skrivandet och jag kan inte tjäna några pengar på srkivandet därför att jag inte hinner skriva eftersom jag måste jobba. Och så vidare.
Det mest fantastiska av allt är nog att människor hinner skriva sin första bok. Folk pratar om problemet med uppföljare men det verkar ändå vara en stilla fläkt i jämförelse med debuten. Och folk pratar om hur svårt det är att bli utgiven. Det är nog minst lika svårt att faktiskt skriva en bra bok. Att hinna skriva den, bearbeta den och avsluta den...